De Minister van Veiligheid en Justitie heeft eind 2012 het wetgevingsprogramma “Herijking Faillissementsrecht” aangekondigd. Een van de onderdelen van dit wetgevingsprogramma is de invoering van de zogenaamde “Wet Civielrechtelijk Bestuursverbod”. Het doel van deze wet is om – naast de genoemde persoonlijke aansprakelijkheid – een nieuwe sanctie in het leven te roepen voor bestuurders die niet aan hun verplichtingen voldoen.
De nieuwe sanctie zou moeten inhouden dat een bestuurder op verzoek van het OM of op vordering van een curator een bestuursverbod opgelegd kan krijgen van maximaal vijf jaar. Dit betekent dat een bestuurder gedurende een bepaalde periode geen bestuurder mag zijn. Feitelijk zou dit als volgt geëffectueerd moeten worden:
- Een uitgesproken bestuursverbod wordt ingeschreven in een openbaar register.
- De Kamer van Koophandel gaat over tot het uitschrijven van de bestuurder in kwestie. Dit geldt voor alle rechtspersonen waar hij op dat moment bestuurder van is.
- Op de notaris en op de Kamer van Koophandel komt voor de duur van het bestuursverbod een extra controleverplichting te rusten. De notaris dient er gedurende het bestuursverbod voor te zorgen dat een voormalig bestuurder niet opnieuw als bestuurder wordt opgenomen in oprichtingsaktes. De Kamer van Koophandel dient er gedurende het bestuursverbod op toe te zien dat een voormalig bestuurder niet opnieuw als bestuurder wordt ingeschreven.
Het bestuursverbod zou volgens de Minister van Veiligheid en Justitie overigens alleen bedoeld zijn voor een bepaalde groep bestuurders, te weten: bestuurders die zich tijdens een faillissement of in de drie jaar voorafgaand aan een faillissement aan kennelijk onbehoorlijk bestuur schuldig hebben gemaakt. Het gaat om bestuurders die ernstig verwijtbaar hebben gehandeld, in die zin dat geen redelijk denkend bestuurder – onder dezelfde omstandigheden – aldus gehandeld zou hebben.
Betekent dit dat bestuurders het in de toekomst zwaarder zullen krijgen, in die zin dat zij meer risico’s lopen? In de praktijk zou dit mee moeten vallen. De bestuurders hebben dezelfde verplichtingen als voorheen. Er komt alleen een extra sanctiemogelijkheid bij en deze extra sanctiemogelijkheid speelt met name in faillissementssituaties.
Daarnaast geldt dat een bestuurder die een bestuursverbod opgelegd krijgt op papier geen bestuurder meer mag zijn. Dit laat natuurlijk onverlet dat hij als feitelijk bestuurder zou kunnen optreden. De nieuwe regeling belet ook niet dat een voormalig bestuurder een eenmanszaak opricht of aandeelhouder wordt.
Wanneer moet dit allemaal in werking gaan treden? Op 1 juni 2013 is de internetconsultatie afgerond. De Minister van Veiligheid en Justitie heeft het voornemen om de komende maanden een definitief wetsontwerp te maken tot wijziging van de Faillissementswet, waarna de verwachting is dat de nieuwe regelgeving per 1 juli 2014 in werking zal treden.
Klik hier voor meer informatie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Suzanne Peekel (tel. 023 5530 230; peekel@potjonker.nl) of een van de andere advocaten van de sectie ondernemings- en insolventierecht van Pot Jonker advocaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten