Pagina's

vrijdag 14 december 2012

Publicatie van zienswijzen op internet: anoniem of niet?

Mag een gemeente die zienswijzen over bijvoorbeeld een ontwerp-bestemmingsplan op haar website wil publiceren, die zienswijzen anonimiseren in het belang van de privacy? Is zij daartoe wellicht zelfs gehouden? Of moeten de namen van indieners van een zienswijze op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) juist wel worden vermeld?

Over deze kwestie oordeelde de Afdeling in een uitspraak van 5 december 2012 (201112020/1/A3).

Appellant had onder verwijzing naar de Wob verzocht om ongeanonimiseerde publicatie van de zienswijzen over een ontwerp-bestemmingsplan. Hij stelde dat het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer niet aan de orde is, omdat indieners van zienswijzen deelnemen aan het publieke debat en daarmee instemmen met publicatie van de zienswijzen inclusief hun personalia.

De Afdeling volgt het betoog van appellant niet. Zij is van oordeel dat de indieners van de zienswijzen niet volledig afstand hebben gedaan van de bescherming van hun persoonlijke levenssfeer. Ook als zij worden geacht te hebben ingestemd met het integraal ter inzage leggen van die zienswijzen gedurende de bestemmingsplanprocedure – hetgeen de Afdeling in het midden laat – betekent dat niet dat zij hebben ingestemd met het voor een ieder openbaar maken van hun persoonsgegevens in de zin van de Wob. Anders dan appellant aanvoert, kan het indienen van zienswijzen daarom niet worden aangemerkt als instemming van de betrokken personen met openbaarmaking van die gegevens, als bedoeld in artikel 10 lid 3 Wob.

Ook de belangenafweging van het college vindt genade in de ogen van de Afdeling. Het college heeft volgens haar in redelijkheid aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de indieners van zienswijzen meer gewicht kunnen toekennen dan aan het belang van de openbaarheid. Daarbij heeft het in aanmerking mogen nemen dat dit belang in voldoende mate wordt gediend door het geanonimiseerd publiceren van de zienswijzen en de reactie van het college daarop. Kennisneming door derden van de identiteit van de indieners van de zienswijzen is niet nodig voor het adequaat laten verlopen van de openbare voorbereidingsprocedure.

In een uitspraak van 5 januari 2011 (LJN BO9790) had de Afdeling al geoordeeld dat geen wettelijk voorschrift zich ertegen verzet dat een zienswijzennota op de gemeentelijke website geanonimiseerd wordt gepubliceerd. Wellicht doelde de Afdeling hierbij o.a. op artikel 3:11 Awb, dat voorschrijft dat de stukken die nodig zijn voor een beoordeling van het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage worden gelegd.

Duidelijk is dus dat de Afdeling vindt dat zienswijzen bij publicatie op internet geanonimiseerd mogen worden. Maar vloeit uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) niet zelfs een verplichting voort om dat te doen?

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) vindt van wel. In zijn Richtsnoer ‘Actieve openbaarmaking en eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer’ (2009, pagina 15; zie www.cbpweb.nl) stelt het CBP dat het belang van openbaarheid niet vereist dat bekend wordt wie een bezwaarschrift (of een zienswijze) heeft geschreven. Bij het publiceren van brieven van burgers op het internet moeten de naw-gegevens door de overheid worden weggelakt, aldus het CBP.

De Afdeling acht echter geen wettelijke verplichting aanwezig voor anonimisering van een zienswijzennota die op internet kan worden ingezien. In een uitspraak van 30 november 2011 (LJN BU6341) overwoog zij dat in afdeling 3.4 Awb noch in enig ander wettelijk voorschrift een bepaling valt aan te wijzen op grond waarvan de gemeenteraad gehouden is om een zienswijze in een zienswijzennota te anonimiseren.

Concluderend: wat de Afdeling betreft heeft een gemeente de keuze tussen het wel of niet anonimiseren van een zienswijze. Gelet op het advies van het CBP is er veel voor te zeggen om een zienswijze of bezwaarschrift te anonimiseren alvorens die te publiceren op internet.

Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen met Taco Leemans (leemans@potjonker.nl / 023-5530230) of één van de andere advocaten van de sectie bestuurs- en overheidsrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten