Een jaar geleden heeft de rechtbank ’s-Gravenhage
geoordeeld dat de gemeente leegstand bij de ene school ten behoeve van het
ruimtetekort bij de andere school mag vorderen op basis van artikel 76 R van de
Wet op het Voortgezet Onderwijs alsmede op basis van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs http://www.potjonker.nl/Nieuws/Onderwijsrecht-Mag-een-gemeente-leegstand-bij-de-ene-school-vorderen-ten-behoeve-van-het-ruimtetekort-bij-de-andere-school-
Tegen deze uitspraak heeft de school van wie het
medegebruik zou worden gevorderd, hoger beroep ingesteld bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. Naar aanleiding van dit hoger beroep
heeft de Afdeling op woensdag 16 mei 2012 uitspraak gedaan en het hoger beroep
van de school ongegrond verklaard en daarmee de uitspraak van de rechtbank ’s-Gravenhage
d.d. 25 mei 2011 bevestigd [LJN: BW5954].
Evenals de rechtbank heeft de Afdeling vastgesteld
dat de leegstand binnen een school dient te worden berekend op basis van bruto
vloeroppervlakte (bvo). Dat in het schoolgebouw een overschot aan m² bvo
aanwezig is, is door de school van wie het medegebruik is gevorderd niet betwist.
De school heeft zich echter op het standpunt gesteld dat het overschot aan m² bvo
te verklaren is door de ongunstige bruto/netto vloeroppervlakte van de school.
Volgens de school is de gemeente niet bevoegd om bouwkundige aanpassingen aan
het schoolgebouw te verrichten teneinde het overschot aan m² bvo aan te kunnen
wenden voor medegebruik. De Afdeling heeft hierover geoordeeld dat de gemeente die
op grond van artikel 76 b lid 1 van de Wet op het Voortgezet Onderwijs zorg draagt
voor de voorzieningen in de huisvesting van scholen, in beginsel bevoegd is
bouwkundige aanpassingen aan het schoolgebouw te verrichten om het medegebruik
mogelijk te maken. Derhalve heeft de rechtbank dan ook naar het oordeel van de Afdeling
terecht geoordeeld dat de gemeente, nu die ruimte na de benodigde bouwkundige
aanpassingen kan worden aangewend voor medegebruik, zich op het standpunt heeft
mogen stellen dat in het schoolgebouw leegstand aan de orde is. Dat het
feitelijk niet mogelijk is het overschot aan m² bvo door middel van bouwkundige
aanpassing geschikt te maken voor medegebruik, is door de school waar het
medegebruik is gevorderd, niet dan wel onvoldoende aannemelijk gemaakt.
Tot slot heeft de afdeling eveneens als de
rechtbank geoordeeld dat het tekort aan huisvestingscapaciteit structureel is
en dat de gemeente daarbij de zogenaamde 10%regeling in redelijkheid buiten beschouwing
heeft kunnen laten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten