Pagina's

maandag 5 maart 2012

Eerste Kamer houdt behandeling Wet Normering Topinkomens aan

De Eerste Kamer heeft de behandeling van het Wetsvoorstel Normering Topinkomens (WNT) aangehouden in afwachting van (nader) advies van de Raad van State.

Het wetsvoorstel
Het WNT heeft als doel om met ingang van 1 januari 2013 de bezoldiging van hoogste leidinggevenden in de publieke en semipublieke sector te maximeren. Kort gezegd, worden met het wetsvoorstel drie ‘beloningsregimes’ geïntroduceerd:
  1. er wordt een algemeen bezoldigingsmaximum geïntroduceerd dat zal gelden voor de gehele publieke sector en voor vrijwel alle semi-publieke instellingen (zoals onderwijsinstellingen, publieke omroeporganisaties, woningbouwcorporaties en zorginstellingen etc.). Het bezoldigingsmaximum bedraagt € 187.340,-- bruto per jaar geïntroduceerd (gebaseerd op 130% van het thans geldende bruto ministersalaris). Het zal daarnaast niet langer zijn toegestaan hogere ontslagvergoedingen overeen te komen dan € 75.000,-- bruto;
  2. in afwijking van het algemene bezoldigingsmaximum kan de Minister van Binnenlandse Zaken voor bepaalde sectoren een sectorale bezoldigingsnorm vaststellen. Ook dan geldt evenwel de gemaximeerde ontslagvergoeding van € 75.000,-- bruto. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de Mininster (slechts) ten aanzien van de zorgverzekeraars één sectorale bezoldigingsnorm vaststellen;
  3. tot slot kan de Minister besluiten om ten aanzien van bepaalde organisaties in het geheel geen bezoldigingsnorm vast te stellen. Naar het zich laat aanzien, zal de Minister van deze mogelijkheid weinig tot geen gebruik maken.
Voor alle instellingen in de publieke en semipublieke sector zal gelden dat de beloningen van de topfunctionarissen (en andere werknemers, voor zover die meer verdienen dan het bezoldigingsmaximum) in de jaarstukken moeten worden gepubliceerd.

Vergoedingen die de wettelijke maxima overschrijden worden geacht onverschuldigd te zijn betaald, en kunnen dus worden teruggevorderd. Gaat de werkgever hiertoe om welke reden dan ook niet over, dan kan de Minister handhavend optreden. In het uiterste geval kunnen de te veel betaalde vergoedingen zelfs worden ontnomen. Zij vallen dan toe aan de Staat.

De reacties
Het WNT heeft in het afgelopen jaar veel stof doen opwaaien, en kent tot nu toe ook een roerige parlementaire behandeling: alleen al tijdens de behandeling in de Tweede Kamer werden in totaal acht amendementen en vier nota’s van wijziging aangenomen. Tijdens de behandeling is voorts de vraag opgeworpen of het wetsvoorstel niet in strijd is met artikel 1 van het Eerste Protocol bij het EVRM, waarin het recht op “ongestoord genot van eigendom” is vastgelegd. Door het wetsvoorstel, zo bepleiten sommige belangenorganisaties, wordt immers inbreuk gemaakt op de vrijheid van werkgevers en opdrachtgevers om te beschikken over eigen financiële middelen.

Voor de Eerste Kamer is dit alles aanleiding om de Raad van State nu om een nader advies te vragen. Der Raad van State is gevraagd om uiterlijk op 1 april 2012 te adviseren, zodat de beoogde datum van inwerkingtreding van de wet (1 januari 2013) niet in gevaar komt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Floris Diepraam (tel. 023 5530 230; diepraam@potjonker.nl) of een van de andere advocaten van de sectie Arbeidsrecht van Pot Jonker Seunke advocaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten